יום רביעי, 3 בספטמבר 2014

צומת טי

פורד מודל טי 1908
נפתח בשאלה מה עולה יותר מכונית פורד מודל טי שיוצרה בתחילת המאה העשרים (כפי שנראית למעלה) או מכונית אמריקאית משנות השישים?
התשובה: מכונית משנות השישים.

פורד מודל טי יוצרה מ-1908 עד 1927 מהמפעל בארה"ב יצאו כ- 15 מיליון מכוניות מדגם טי. (היה מפעל באנגליה שייצר כמות קטנה של דגם טי) ברור שמייצרים כמות כזאת גם לאחר כמעט 100 שנה חלק גדול מהן השתמרו.

מה שגרם להשתמרות המכוניות הוא גם המבנה הפשוט שנועד להוזיל את המחיר ולהקל על התיקון שלה.

לדגם טי היה מנוע 4 צילינדרים שהפיק 20 כ"ס, אותם הוא העביר לגלגלים דרך ממסרה פלנטרית. 2 ההילוכים הקדמיים הופעלו באמצעות הרגל והילוך האחורי באמצעות ידית מתחת להגה. הצתה והאצה נשלטו גם הן באמצעות ידית על ההגה, שכמובן ההצתה בוצעה על ידי סיבוב ידית ארכובה הנראית בתמונה. מאוחר יותר בסביבות 1920 תוצע התנעה חשמלית אבל התוספת של 75$ הרתיעה רבים מהקונים.

מיכל הדלק של 10 גלונים (כמעט 38 ליטרים) היה מתחת למושב הקדמי, בסיס הגלגלים היה זהה לכל המרכבים 100 אינץ' (254 ס"מ) ואורך כולל של דגם טורינג היה 134.5 אינץ' (342 ס"מ בערך), המשקל היה 1200 ליברות (כ-544 ק"ג) והמהירות המרבית 65 - 70 קמ"ש. לאור ריבוי הכבישים הלא סלולים והמתלים הקשיחים של דגם טי, יש לי ספק אם ניתן היה להגיע למהירות זו מבלי להתהפך או לגרום לעצמך נזק גופני חמור.

למכונית היו מוזרויות שונות, למשל להילוך האחורי היה יותר כוח מלהילוכים הקדמיים ולכן לפעמים היה צריך לעלות גבעה תלולה בנסיעה לאחור. היא היוותה כר פורה לבדיחות אבל עדיין הייתה הצלחה מדהימה.

ההצלחה שלה נבעה מכך שהנרי פורד ייצר אותה בקו ייצור וכך הוזיל את מכירה מ- 850 דולר ב-1908 ל-260 דולר ב-1925. בשנים הראשונות ניתן היה לקבל אותה במספר צבעים אבל בין השנים 1913 - 1925 ניתו היה לקבל אותה רק בשחור, או כמו שהנרי פורד ניסח זאת: "ניתן לקבל מודל טי בכל צבע בתנאי שהוא שחור".

בשנות העשרים מכונית עמידה ובסיסית כמו פורד מודל טי כבר לא הספיקה לחלק מהציבור. אנשים יכלו להוסיף כמה עשרות דולרים ולקנות מכוניות נוחות יותר, מהירות יותר, שקטות יותר, משוכללות יותר ויפות יותר. 1927 הייתה השנה האחרונה שבה יוצר דגם זה והוא הוחלף בדגם איי (A).

על אף היותה מכונית בינונית חשיבותה ההיסטורית לתעשיית ייצור הרכב היא רבה. כמעט כל המכוניות מיוצרות בפס ייצור. חברות רבות מוזילות עלויות על ידי האחדה, לדוגמה דגמי פולקסוואגן, סיאט, סקודה ואודי בנויים למעשה על אותן שלדות ומשתמשים ברכיבים זהים, כך גם פיג'ו וסיטרואן.
גם עשרות שנים מאוחר יותר כמה מכוניות זולות, יעילות ובסיסיות שיענו על הצורך דוגמת דגם טי בזמנה יהפכו להיט וייוצרו במשך שנים, כגון: החיפושית, מיני מיינור, פיאט 500 ודה שבו.

דגם טי והיורשת שלה דגם איי עדיין מבוקשות בארצות הברית, אבל לא בשל התכונות המוטוריות המקוריות, אלא לצורך שדרוג. הכמות העצומה של דגם טי וחוזקה מאפשרים לקחת את השלדה והמרכב להוסיף להם מכלולים מודרניים ומנועים רבי עוצמה ולהפוך אותן למה שידוע בתרבות המוטורית האמריקאית כ"הוט רוד". מכונית ביצועים הבנויה על שלדה של מכונית ישנה, בדרך כלל דו מושבית שמבוצעים בה גם שינויים קוסמטיים כדי ליצור מראה אגרסיבי יותר.
המרכב הפופולרי הוא ה"אמבטיה" טי באקט (T-bucket), כיוון שהוא נדיר ברוב המכוניות המרכב עשוי מהעתק מפיברגלס.
הוט רוד טי באקט
פורד קופה 1927




קישורים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה