יום רביעי, 22 באוקטובר 2014

ארבע בעקבות אחת


הדה שבו שכבר סיקרתי כאן בבלוג הייתה הצלחה גדולה וחייבה את החברות האחרות להגיב. התגובה של חברת רנו באה בצורת רנו 4, מכונית שיוצרו למעלה מ- 8 מיליונים ממנה במפעלים ברחבי העולם.
המכונית הושקה ב-1961 בשני דגמים R3 ו-R4 מטעמי מיסוי.
דגם R3 היה בעל מנוע 603 סמ"ק 22.5 כ"ס ודגם R4 בעל מנוע 747 סמ"ק 26.5 כ"ס או 32 כ"ס.
R3 מקור

R4 (מקור וויקיפדיה)


 בין השנים המכונית עוברת שינויים מינוריים בעיקר בגריל הקדמי ובמנוע.
רנו 4 1967- 1974

רנו עם גג בד (קנבס) נפתח


רנו 4 1978 

רנו 4 קלאן שנות השמונים

רנו 4 טנדר

המכונית הראשונה שהייתה בבעלותי הייתה רנו 4 שנת 1976 שהייתה גרוטאה בשל בעלים קודמים שהזניחו אותה. בתקופות שהיא הייתה תקינה היא הייתה מכונית חסכונית שיכולה להסיע בקלות 4 אנשים. היא תמיד הייתה ספרטנית פחות מהדה שבו, למרות שבשנים האחרונות שלה הייתה ספרטנית לעומת המכוניות ששווקו בשוק.

34 כוחות הסוס שלה היו בעיה בעליות תלולות (845 סמ"ק) אבל דגם 1,100 גם לא טוב ממנה כי אמנם קיבל אולי שני כוחות סוס נוספים אבל גם קילוגרמים עודפים שייתרו את התוספת הזניחה של כוחות הסוס.

ברוח החיסכון הספרטני של הדה שבו שבה היא נועדה להתחרות. הדלת נפתחה מבפנים בהכנסת היד לחור אובלי (שניתן לראות בצילום ליד ההגה) ולחיצה על לוחית שהזיזה מוט שהזיז את הבריח. פרימיטיבי אבל יעיל ואמין יותר מהמנגנונים כיום. הוא נשאר עד שנת הייצור האחרונה אבל בעשור האחרונה הוסיפו לדלת תא אחסון פתוח תחתון. החלון היה חלון הזזה (חיסכון של עוד ידית ומנגנון פתיחה) אבל המאפיין הידוע מכל שלה הוא ידית ההילוכים בלוח המחוונים שהתחברה למוט שעבר מעל למנוע עד לתיבת ההילוכים שחוברה בחזית המנוע. הסיבה הייתה שהמנוע הראשון הגיע ממכונית עם מנוע אחורי המטרה הייתה יצירת מקומות ישבה מרווחים ללא הפרדה של תעלת תיבת ההילוכים המנוע הוחלף מאוחר יותר אבל המבנה והידית המשיכה עד הסוף.

פנים רנו 4 1962(מקור)

כיוון שהמכונית יוצרה בכל רחבי העולם האבזור היה בהתאם למצוי בארץ הייצור בארגנטינה למשל לא נדיר היה למצוא רנו 4 עם ריפודי עור למושבים.

למכונית היו הרבה תצורות דגם באגי ללא דלתות וגג, עם גג  בד נפתח בדומה לסיטרואן ופיאט 500, עיצובים דוגמת פריזיאן עם ריפוד משבצות בפנים ועל הדלתות, דגמים חדשים קיבלו שמות כגון קלאן (Clan) וסוואן (Savane).

במהלך השנים המכונית עברה עדכונים קלים בלוח המכשירים שכלל מדף ארוך לוח מחוונים משופר ותוספת מתגים אבל עדיין פשוט מאוד מול המכוניות בתקופתה ותוספת  פס מגן מפלסטיק בחלק התחתון של הדלתות.

לוח המחוונים בשנת 1991 (מקור)


בארץ המכונית הייתה פופולרית למדי כמו בשאר העולם והיא אף שירתה בצה"ל כרכב שירות של אנשי קבע סרנים ורבי סרנים. האמת שבסוף החיים של המכונית הזו במחצית השנייה של שנות השמונים עדייו נראו פה ושם רנו 4 צבאיות, מה שלא ניתן לומר על הרום כרמל שכבר לא נראתה בצה"ל.

הייצור של רנו בצרפת הופסק ב-1992 אך המכונית המשיכה להיות מיוצרת במספר מקומות. הטנדר של רנו היה השריד האחרון שלה עד שהוחלף על-ידי רנו אקספרס המבוססת על הרנו 5.

למעלה מ-30 שנה יוצרה רנו 4 (8 מיליון מכוניות) והאמת שמי שראה רנו 4 ורנו 5 על ליפט יכול להתרשם שאף שרנו 5 הייתה מכונית מודרנית יותר ומתאימה לזמנה היא עדיין הייתה בה השפעה של רנו 4. רנו 4 ואחותה רנו 5 (שאני חושב שהיא היורשת האמיתית שלה למרות שיוצרה לצדה במשך זמן רב) היו הצלחה אל מול שלל הרנו 6 ו-12 והדגם הראשון של טווינגו שהיו כישלון.

האתר של רם 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה