יום שבת, 18 באוקטובר 2014

מה הסמל הזה אומר לך


אני מניח שרבים יזהו את ארבע הטבעות של אאודי, אבל לא רבים יודעים שהן מסמלות איחוד של ארבעה יצרנים: אאודי, DKW, הורש, וונדרר. שם החברה נשר מהסמל במהלך הזמן. ב-1969 נרכשה חברת NSU על ידי הבעלים פולקווסגן ושולבה בחברה תחת השם Audi NSU ולאחר מכן תחת השם Audi.

סמל מוכר לא פחות הוא הכוכב של מרצדס המסמל את שליטת החברה בים ביבשה ובאוויר (בעבר הקונצרן היה יצרן של מנועי אניות ומטוסים).

הסמל של מיצ'ובישי הוא פשוט פירוש השם ביפנית: שלושה יהלומים הוא נוצר מסמל משפחתו של מייסד החברה יאטרו איווסקי, שלושה מעויינים זה על זה, וסמלה של משפחת טוסה ממנה קנה את החברה שלושה עלים המוסדרים בצורה זו.
ביפנית סובארו הוא גם שמו של צביר הכוכבים הפלאידות הנמצא במזל שור. ששת הכוכבים הנראים בעין בלתי מזוינת מיוצגים בסמל.

במשך שנים גם BMW אמרה לציבור שהסמל שלה הוא מדחף על רקע שמיים בהירים. עדות לעברה כיצרנית מנועי מטוסים. חיפוש בארכיון של BMW הביא אותה לאודות ששגתה ופשוט הסמל מייצג את דגל בוואריה המרכבות ממשבצות תכולות ולבנות, שהרי פירוש שם החברה הוא "הסדנה הבווארית למנועים".

ואם בסמלים המייצגים מקומות אז הסמל של פיג'ו מקורו בסמל של העיר בלפורט שם נוסדה החברה.


הסמל של מזרטי הוא הקלשון של נפטון המסמל את העיר בולוניה שם החברה נוסדה.

 הסמל של פורשה מציג במרכז סוס המסמל כוח עוצמה ומהירות ומעליו הכיתוב שטוטגרט והוא זהה לסמלה של העיר שטוטגרט היכן שהחברה ממוקמת. הרקע הוא הסמל של ממלכת וירטמברג ששטוטגרט היא בירת באדן-וירטמברג, והפסים הם בצבעי שחור אדום זהב של גרמניה.

הסמל של אלפא רומיאו מציין את מילנו. ישנו מיתוס מהמאה החמישית לספירה על נחש אוכל אדם שהיה במילאנו עד שנהרג על-ידי מייסד שושלת ויסקונטי, אחת המשפחות החושובת במילנו שקבע את הנחש על סמלה. החצי השני של העיגול מייצג את מסעי הצלב. סיפור הגבורה של ג'יובני דה ריו ממילנו, שהיה הראשון לטפס על חומות ירושלים.
סמל מילאנו

סמל משפחת ויסקונטי

וולוו פירושו בלטינית "אני נע" והסמל הוא סמל עתיק למרס אל המלחמה ולברזל משאב ששוודיה עשירה בו והוא מרכיב גם בפלדת רכב. השילוב של דינמיות עוצמה וברזל מייצג היטב את הרכב.

הסמל של שברולט מכונה גם "bowtie" (עניבת פרפר) ומקורו אינו ידוע לאשורו. הגרסה הנפוצה הוא שהוא לקוח מדוגמה על טפט שראה מייסד החברה וויליאם דורנט בפריז. גרסה הנשמעת כיום שזה סמלה של חברת פחם שמצוי בפרסומת מ-1912 (הסמל של שברולט מ-1913). גרסה אחרת גורסת שזה הצלב של הדגל השוויצרי לשם כבוד לנהג המרוצים לואי שברולה (Louis Chevrolet) שהמכונית קרויה על שמו.

הסמל של קדילאק הוא סמלו של אציל צרפתי Antoine de La Mothe Cadillac שייסד את "עיר המכוניות" דטרויט לאורך גלגוליו הסמל עבר הפשטה עד שבגלגולו הנוכחי איבד את הכתר שהיה חלק מהסמל.
גלגוליו של סמל קדילאק (מקור אתר Listcarbrands)
הסמל של ביואיק כיום הוא ייצוג סכמטי של שלושה מגנים או שלטי אבירים ומסמל את שלושת הדגמים שיוצרו ב-1960, השנה שבה הסמל הוצג: לה-סייבר, אינביקטה ואלקטרה. הסמל לקוח מסמלה של משפחת ביואיק מייסדת החברה.

גלגוליו של סמל ביואיק (מקור: מועדון ביואיק אוסטרליה)
סמלה של מכונית היוקרה האמריקאית לינקולן מבית פורד היה בתחילה כלב גרייהאונד, אבל שאוחדו קווי הייצור של לינקולן היא לקחה את הסמל של הדגם לינקולן קונטיננטל כוכב.

הסמל של קורבט עוצב ב-1953 על ידי רוברט ברתולומיאו והוא כלל שני דגלים מתנפנפים, דגל שחמט המסמל את סיום המרוץ ודגל ארצות הברית, אבל בשברולט חשבו שלצורכי יצוא עדיף שלא יהיה דגל ארצות הברית ולכן החליפו אותו בדגל עם סמל שברולט ופלר דה ליס.

הסמל של פרארי מציג סוס כסמל למהירות ולעוצמה, אבל למעשה זה סמלו של טייס איטלקי אגדי ממלחמת העולם הראשונה, הרוזן פרנססקו באראקה, שצייר אותו על צדו של מטוסו. הסוס למעשה מסמל את חטיבת הפרשים שרבים מהטייסים הגיעו ממנה. בצבע הצהוב מסמל את מודנה עיר הולדתו של אנצו פרארי ושלושת הפסים למעלה הם צבעי דגל איטליה.
הסמל של למבורגיני מסמל את מזל לידתו - שור ואת אהבתו למלחמת שוורים, שגרמה לו לתת לדגמים שמות של גזעי פרים.
הסמל של סיטרואן מייצג שני גלגלי שיניים המייסד אנדרה סיטרואן היה מהנדס וזה מסמל שני גלגלי שיניים הוספת גלגל הליקלי שני מבטל את הכוח שיוצר הגלגל הראשון.

הסמל הנוכחי של רנו נוצר ב-1972 על ידי אמן אופ-ארט (אמנות חזותית) ויקטור וסרלי (וסרי) מסמל המעויין של רנו ששימש מ-1925. רנו מצאו לסמל שימוש מקורי שמיקמו מאחוריו את הצופר.

הסמל של סאאב מסמל את השורשים שלה. סאאב החלה ב-1937 כחברת ייצור מטוסים (פעילות שהיא עוסקת בה עד היום) ושמה הוא ראשי תיבות של חברת מטוסים שוודית בע"מ, ורק לאחר מלחמת העולם השנייה החלה לתכנן מכונית שאותה השיקה ב-1947. ראש הגריפין בסמל לקוח מחברת המשאיות Vabis-Scania שהתאחדה עם סאאב ב-1969 (כיום בבעלות פולקסווגן) וזהו סמלו של מחוז סקניה בשוודיה. (מוזיאון סאאב)
הסמל של אופל נקרא בליץ (ברק) וזה היה שמן של מספר משאיות של אופל. בתחילה הסמל היה דומה יותר לראש של טורפדו ועם השנים השתנה עד שהפך לצורת הברק של היום. (ראו בוויקיפדיה)
הסמל של סקודה לא השתנה הרבה מאז שנקבע ב-1923. לאחר שסקודה נרכשה על ידי תאגיד פולקסווגן סמל החץ המכונף עם החור נצבע בצבע ירוק וכיום הוא בצבע מוכסף (או כרום) (ראו כאן)

בסמל לנצ'יה הנכחי נשארו מעט מאוד סימנים למשמעות הסמל, אך בסמל הישן שבו מתנוסס שם הרכב על רומח שזו פירוש השם לנצ'יה (למעשה לנצ'ה) באיטלקית.

התפתחות של סמלים

סמלי מכוניות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה