יום שני, 18 באוגוסט 2014

מכונית וקוץ בה


 סברה היא קרוב לוודאי המכונית המלהיבה והטובה ביותר שיוצרה בארץ על ידי חברת אוטקרס (יצרנית הסוסיתא) על פי תכנון של חברת רליאנט (Reliant). המכונית יוצרה בין השנים 1961 - 1968 והייתה מיועדת ליצוא. וכיום רוב הדגמים שנותרו נמצאים בבלגיה ובארצות הברית.
סמל סברה
 המכונית בעלת גוף מפיברגלס יוצרה בשלושה דגמים דו מושבית עם גג מתקפל, קופה דו מושבית עם גג פריק וקופה ארבעה מושבים (GT-Gran Turismo) (את האחרונה קשה למצוא אפילו בתמונה ראו כאן).





המראה של לוח השעונים של הסברה עם המתגים והמדים התחתונים המוסתרים על ידי ההגה מלמדים שזו לא הייתה המכונית הכי חדשנית ופורצת דרך.



סך הכול יוצרו כ-171 סברות במפעל בטירת הכרמל (חיפה) שכמעט כולן יוצאו לחו"ל (ראו באתר סברה מבלגיה)

 למכונית היה מנוע פורד קונסול 1703 סמ"ק בעל 71 או 92 כ"ס (8.9 ק"ג לכ"ס), תיבת הילוכים ידנית 4 הילוכים, בלמי דיסק מקדימה ותוף מאחור. המהירות המרבית שלה הייתה קצת פחות מ-170 קמ"ש. מהירות טובה מאוד באותו זמן בהתחשב שהיא שקלה 800 ק"ג. לו היו לה מכלולים מודרנים ודאי יכלה להשיג מהירות גבוהה יותר (השוו למהירות מירבית של פיאט 500S מנוע 0.9 ל' 85 כ"ס 173 קמ"ש, 1.4 ל' 100 כ"ס 182 קמ"ש ומשקל שתיהן 930 ק"ג)
 
על אף שהמכונית הייתה ראויה למדי מעוצבת ואף קיבלה תשבוחות, אפשר לומר זה נידון לכישלון מראש בשל אבותיה. אוטוקרס שפעלה בסגנון ייצור ישראלי ורליאנט שאם מישהו בכלל זוכר אותה זה כיצרנית רכב תלת גלגלי (רובין) שנטה להתהפך בסיבוב (ומיסטר בין נהג להתעלל בה עם המיני מיינור שלה). מה ניתן לצפות מחברה בריטית קטנה כמו רליאנט כאשר למעשה כל תעשיית הרכב הבריטית קרסה לבסוף ונמכרה לחברות זרות.

אתר סברה בלגיה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה