בפוסט קודם תיארתי את קיה ריי (Kia Ray) מיקרוואן בעל עיצוב מקורי. כעת אתאר את מי ששימש השראה לעיצוב הקוריאני סדרת N של הונדה.
סדרת N של הונדה היא קטגורית רכבי Kei היפנית של הונדה.
מהם רכבי קיי (Kei car)?
Kei הוא קיצור של kei-jidōsha רכב קל. היפנים הבינו שאם לכל אחד בערים צפופות יהיה רכב גדול זה ייצור עומס עצום על הכביש ובחניות בערים ויהפוך את התחבורה לבלתי נסבלת. לכן בערים גדולות לא ניתן לרכוש רכב אם אין לך חניה. הממשלה היפנית קבעה תקנות לרכבים קטנים שמוגבלים במידותיהם בנפחם ובכוח המנוע שלהם וזוכים להטבות כדי למזער את ההשפעה של כלי רכב ולעודד אנשים לקנות רכב קטן. ההטבות פחתו בשנים האחרונות אך הן עדיין די משמעותיות למשל פטור מאגרות גודש ואפשרות לחנות בעיר גם אם אין לך חניה.
תצורה נפוצה ברכבי K היא התצורה המלבנית של מיקרו-ואן. תצורה זו עוזרת לניצול כל מילימטר של הגודל המוגבל (בד"כ 3995 מ"מ) ובשל המנוע הקטן אין צורך בתא מנוע גדול.
הונדה מייצרת סדרה של רכבי K המכונה N שני דגמים N-VAN ו- N-BOX הם מיקרוואנים עם דלתות הזזה אחוריות N-Wagon הוא בתצורת מיקרוואן רק עם דלתות אחוריות רגילות ו-N-ONE הוא בתצורת מכונית רגילה. לדגם N-VAN יש גרסה חשמלית שכנראה בשנה הבאה או בשנתיים הבאות תגיע גם לשאר רכבי סדרה N.
סדרה N מיוצרת רק עבור יפן ואינה מיוצאת גם למדינות אחרות שנוסעים בהן בצד שמאל כמו ביפן, אבל יש יבוא מקביל של רכבי K למדינות כגון אוסטרליה, ומלזיה).N-VAN ו- N-BOX הם די דומים לדגמים של סוזוקי SPACIA ושל דיהטסו TANTO וכוללים אבזור רב, הרבה מרחב ראש ומרחב לרגליים והרבה מקומות אחסון למרות הגודל, דלתות הזזה והמחיר. השוני של דגמי הונדה הוא בהכנסת הייחוד של הונדה.
כמובן שניתן לקפל את המושבים האחוריים למצב שטוח, אך ב-N-VAN הדגם המסחרי ניתן לקפל את כל המושבים מלבד מושב הנהג למשטח שטוח. מה שהפך אותו ללהיט בקרב מטיילים בודדים שנהנים ממשטח בגודל של מיטת יחיד.
N-VAN מקור אתר הונדה יפן |
N-BOX כולל את מאפיין "מושב אצטדיון" שאצלנו יותר מתאים לכנותו מושב קולנוע או תיאטרון, כלומר קיפול של כרית המושב כלפי מעלה. מה שיוצר משטח גדול להנחת מטען מבלי לשים אותו על גב המושבים האחוריים. שלא להזכיר את מה ש Kia Ray לקחה מרכבי K דלת ההזזה בצד הנוסע (שמאל כי זה יפן) ללא קורה B כדי להקל על כניסה ויציאה ודלתות קדמיות שנפתחות ל-90 מעלות.
האבזור בהונדה הוא עשיר וכולל את מערכת הבטיחות Honda Sensing עם כל מערכות הבטיחות המתקדמות כולל בקרת שיוט אדפטיבית. הגרסאות המאובזרות כוללות כניסה ויציאה ללא מפתח, פתיחה בנגיעה ודלתות הזזה חשמליות, וילונות שמש בחלונות האחוריים ועוד.
גרסת ה-Custom המעוצבת כוללת גם 6 רמקולים במקום 4 פנסים ראשיים לד ועוד אבזור. כל הדגמים מקבלים 6 כריות האוויר (די מרשים לעומת כרית אוויר אחת או שניים במכוניות מיקרו סיניות).
מה שייחודי בגרסה הקאסטום היא גרסת טורבו שמעלה את המומנט מ-65 ל-100 ואת כוח הסוס מ-58 ל-64. זה לא נשמע הרבה, אבל גרסת הקאסטום טורבו שוקלת רק 980 ק"ג לגרסת הנעה קדמית ו-1,000 ק"ג לגרסת הנעה לארבעת הגלגלים. משקל די דומה למשקל של יונדאי i10 שיש לה 66 כ"ס ממנוע 1.0 (לעומת 658 של הונדה) .
לסיכום, N-BOX היא מכונית מאובזרת, קטנה שלא נראית קטנה ולא ומרגישה קטנה (למעט רק 4 מושבים נהג+3 נוסעים).
תקוותי שחשמול הדגמים ישכנע את הונדה ושאר היצרניות היפניות לייצר גרסת הגה שמאלי (LHD) לשאר העולם, כיוון שרכבי K מציגים את מה שטוב ביפן המחשבה על יעילות ונוחות (לדוגמה מחזיקי כוסות ליד פתחי המיזוג, הטיה של המושב האחורי ועוד), מה שהסינים מבחינה מחשבתית אינם יכולים להגיע אליו.
הנה סקירה השוואתית בין הונדה N-BOX לסוזוקי SPACIA.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה