יום שלישי, 28 בינואר 2020

הטוב הרע והלא נורא

יש דברים בעיצוב מכוניות שמעצבנים אותי. חלקם אני לא מבין את ההגיון שעמד מאחוריהם, חלקם סתם גחמה עיצובית או התעקשות להישאר טיפש. הנה כמה מהם:

פנסי איתות:
הניגוד לדעה של כמה נהגים שלא מוצאים טעם להשתמש בהם פנסי האיתות הם חשובים כיוון שזה הדרך הברורה ביותר לדעת מה נהג אחר מתכוון לעשות (אלא אם הוא שכח אותו כבר 10 דקות פועל).

פנסי איתות אחוריים אדומים ארה"ב
פנסי האיתות בצדדים ומקדימה בארה"ב ובאירופה הם כתומים אך בארצות הברית מאחור הם אדומים. לטענתם זה נשעה כדי שמרחוק תועל להבדיל בין מכונית שנוסעת לכיוונך או שנוסעת לפניך. רק הבעיה שאם מאיזו שהיא סיבה פנס בלימה פועל לסירוגין (כמו ייבוש בלמים לאחר נסיעה במים, או ניסיון למנוע שחיקה של בלמים בלימה ממושכת) כיצד תבדיל בין זה לבין הפעלת פנסי חירום. ואם נורה שרופה בפנס בלימה אתה עלול לחשוב הידלקות לאיתות. מחקרים גם מצביעים על כך שפנסי איתות כתומים משפרים את הבטיחות במספר אחוזים. אני בטוח שבשם האסתטיקה ניתן להשאיר את הפנסים בחוץ אדומים שהם לא פועלים וכתומים כאשר הם פועלים (בתור ילד למדתי שצהוב ואדום נותנים כתום). מה שמדהים שבארה"ב רכבי הסעות לילדים הם צהובים כי צהוב הוא הצבע ההכי בולט לעין אז למה לא בפנס איתות אחורי?!


מוסטנג GT (אתר פורד)
פנסי איתות נמוכים
נראה שכמה חברות חושבות שאין חשיבות רבה לפנסי האיתות לא הבנתי מדוע הם ממקמים אותם בפגוש ולא ביחידת הפנסים האחורית היכן שנמצאים פנסי הבלימה. בתנועה צפופה קשה יהיה לנהג מאחור לראות שהרכב מלפניו מאותת.
דוגמה קיה ספורטז' בצד שמאל ניתן לראות את פנס האיתות נמוך
פנסי איתות מוקטנים
יש יצרנים שגם הם חושבים שמפריזים בחשיבות פנסי האיתות האחוריים ומקטינים אותם. דוגמה לכך היא פישא שבדגמי 500 שינתה את צורת הפנס האחורי מטרפז לדונאטס טרפזי. כתוצאה מכך פנס האיתות קטן יותר במרכז מכניסים לוח בצבע הרכב (בטוח לא יותר זול מהפנס הקודם) והשאלה כאשר צבע הרכב אדום זה לא מפחית את הבולטות שנדלק פנס בלימה? וכאשר הרכב צהוב בה לא מפחית את הבולטות של פנס האיתות?.
הפנס הישן
הפנס החדש
כיום במכוניות חדשות בעת התנעת המנוע נדלקים פנסי נסיעה ביום ותאורה בלוח המחוונים. בעבר אם לא היית מדליק אורות לוח המחוונים היה לא מואר מבט בלוח המחוונים היה מבאיר לך שאתה נוסע בלי אורות. בנסיעה בכבישים מוארים אתה פחות מרגיש שהפנסים לא דלוקים ולכן לדעתי על היצרנים להוסיף לפחות חיישן שיתריע בחושך שאתה נוסע בלי אורות (כמובן שהבעיה נפתרת במכוניות עם חיישן תאורה שמדליק אוטומטית את פנסים בהתאם למידת האור.)

סביבת נהג 
יש חברות שמצליחות ליצר סביבת נהג טובה,שבה הנהג יכול לשלוט בקלות על המערכות באמצעות מתגים בגלגל ההגה, תצוגה עילית מציגה לו מידע חשוב מול הפנים שלו באזור השמשה. העובדה שהממשק לא ידידותי היא פחות חמורה ממה שמתרחש בטסלה שאותו אני יכול לתאר רק כמסוכן.
 ויתור על לוח מחוונים והצגת כל הנתונים במסך ענק שתקוע במרכז לוח המכשירים ופעיל גם בזמן הנהיגה יחד עם חוסר בלחצנים בגלגל ההגה לא משנה כמה שבחים שיבחו בוחנים את הממשק הידידותי והקל לתפעול הוא פשוט סכנה וחשיבה לא כמו יצרן רכב אלא עמו יצרן מחשבים.
טסלה 3 מחסור בלחצנים בגלגל ההגה ומסך ענק במרכז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה