יום שבת, 27 בספטמבר 2025

בחזרה לעבר

בשנים האחרונות יש חזרה למכוניות עבר למכוניות עבר שהם רטרו או הומאז' לדגמים שהיו בעבר. מכונית רטרו היא בעצם פרשנות מודרנית לרכב ישן, כלומר איך היה נראה הרכב אם היה מיוצר היום.

עד כמה רטרו פופולרי?
ובכן כאשר היצרן אינו יותר גרסת רטרו לפעמים מישהו ירים את הכפפה וייצור קיט רטרו. כזה הוא הקיט של חברת קסלני (Carrozzeria Caselani) ליצירת הוואן המסחרי של סיטרואן (Citroën H Van) עם דופן המתכת הגלית על בסיס של דגמי המסחריות של סיטרואן הכולל גם את הסיטרואן אמי.


מה יוצר מכונית רטרו טובה?
ראשית בסיס טוב. לא ניתן ליצור רטרו למכונית שאף אחד לא מתגעגע אליה. מכונית שהייתה הצלחה שנמכרו מילונים ממנה היא סימן ברור להתחלה טובה. מכונית שקבעה איזשהו מגמה -טרנד, מכונית ייחודית. אך זה לא תמיד מתכון להצלחה כגון החידוש של החיפושית שכשל.

ניתן לראות דוגמאות לכך מרטרו מוצלח הפיאט 500. הגם שהמקור היה רכב צפוף בעל מנוע חלש הוא אחד מרכבי המיני האירופים הבולטים והמצליחים. סמל של הרכב האיטלקי שממנו יתפתחו הדגמים הבאים.

המיני היא דוגמה לרכב שחידש רכב מוצלח. רכב חדשני פופולרי ובגרסאות קופר גם ספורטיבי.
מיקרולינו הוא דוגמה לרכב המחדש את האיזטה רכב שהונע במנוע אופנוע, אבל מוזרותו בדלת המקרר שלו הפכו אותו לאייקון ורכב אספנות מבוקש.

המיקרולינו הוא דוגמה גם להחזרת רכב עבר כרכב חשמלי, זה גם מה שעושה פולקסוואגן למיניבוס שלה ב- ID BUZZ וזה מה שעשתה רנו בדגמי רנו 4 ורנו 5.

על פניו יש לנו את את כל המרכיבים להצלחה רנו 4 רכב שיצרו ממנו 8 מיליונים מתחילת שנות השישים עד שנות התשעים. ורנו 5 רכב שנמכרו גם מיליונים הפרשנות של רנו לרכב קטן שבגרסת GT העניק תחרות משמעותית לגרסאות הספורט של יצרניות אחרות.

רנו 4 היא מכונית שבעשור או שניים האחרונים לייצורה נחשבה כבר מיושנת, לאחר שמראש יוצרה בעיצוב ספרטני כדי להתחרות בסיטרואן דה שבו. (ראה פוסט קודם)
המכונית הזו אופיינה בתחזוקה קלה ופשוטה שמספר בעלים הרחיבו אותה ללא תחזוקה, מה שהקטין את מספר השורדות. הרצון לראות רנו 4 חדשה מומחש בערכה שמשנה את פני החזית של של מכונית Kei יפנית, סוזוקי לפין, לרנו 4.

רנו 4 על בסיס מכונית קיי יפנית, סוזוקי לפין שבאמצעות קיט המשנה את החזית שלה לרנו 4.
סוזוקי לפין הופכת לרנו 4

הדגם המחודש החשמלי של רנו 5 E-Tech אכן מייצר תחושה של דמיון רב לרנו 5 בגוף של מכונית מודרנית. נראה שזה היה קל יותר כיוון שרנו 5 לא הייתה מכונית מיושנת כאשר ייצורה הופסק. נראה שהמעצבים כיוונו לדגם ה-GT הן בעיצוב החיצוני הן בעיצוב הפנימי. 


רנו 5 (מקור NetCarShow.com)

רנו 4 (מקור NetCarShow.com)

העיצוב החיצוני של רנו 4  E-Tech החדשה גם נושא קווי דמיון רבים לרנו 4 הישנה. לי חבל שלא שילבו עוד אלמנטים כמו פנסי האיתות הצדדיים המעוינים בצורת הלוגו של רנו. בפנים מה שיש לנו היא עצלנות עיצובית. פנים הרנו 4 כמעט זהה לחלוטין לרנו 5, ולכן לא כולל אזכורים לעיצוב פנימי של רנו 4. 

מצאו את ההבדלים רנו 4 מימין מול רנו 5 משמאל (מקור NetCarShow.com)


האלמנט הבולט של רנו 4 היה ידית ההילוכים באמצע לוח המכשירים זה לא קיים. אלמנט אחר שהיה קיים גם בשנות השבעים היא מראה פנימי עומדת על לוח המחוונים. אין כאן שום אזכור לכך. את הרצפה השטוחה המירו בתאי אחסון שאולי מובן ברנו 5 אבל לא קשור לעיצוב רנו 4.

לו הם היו רוצים יכלו להשיג רבים מהמאפיינים של רנו 4 הישנה. 
ידית פתיחת הדלת של רנו 4 השינה הייתה חור אליפטי בדלת עם לוחית לחיתה בפנים מה הבעיה לייצר ידית פתיחה דומה הייתרון של ידית אליפטית שהיא סימטרית ניתן לייצר ידית אחת המתאימה להתקנה בכל הדלתות.
מראה על לוח המחוונים פשוט לשים את מסך המולטימדיה על רגל כפי שקיים למכוניות שאים להם מסך.



בשביל ידית היוצאת מלוח המכשירים  לא צריך ללכת רחוק. רנו היא שותפה מסחרית של ניסאן- מיצ'ובישי. לניסאן יש מכונית חשמלית קטנה ניסאן סאקורה שהידית שלה נמצאת בלוח המחוונים. אגב במכוניות קיי (Kei) יפניות זה די נפוץ כדי לשמור על מרחב במכונית קטנה, אגב זה לא פוגע בכמות תאי אחסון הזמינים במכוניות אלה.

לוח מכשירים ניסאן סקורה

ידית הילוכים ניסאן סאקורה

בדגמי רנו 4 האחרונים המתגים היו סביב לוח המחוונים שחולק לשניים מדים וחלק של נוריות אזהרה וחיווי.

היה נחמד אם נהג יכול לבחור תצוגה קלאסית שמדמה לוח מחוונים של רנו 4 משנות התשעים. גם חלק מהמתגים שמסודרים בתצורת פסנתר היו יכולים להיות כמו במקור סביב לוח המחוונים, כגון אלו שמופעלים שהרכב עומד כגון פנסי אזהרה וכדומה. את מתג החלונות לפחות בחלונות הנוסעים ניתן היה לשים קרוב לחלון כאשר תנועה קדימה פותחת אותו ותנועה אחורה סוגרת באופן דומה לחלון הזזה של רנו 4 הישנה.

בכלל באופן מוזר התהפכו היוצרות בין רנו 4 לרנו 5.  רנו 4 יוצרה מראש כמכונית ספרטנית לא מאובזרת, כיוון שנועדה להתחרות בסיטרואן דה שבו הלא מאובזרת. ברוב שנותיה הדלת כללה רק ידית פתיחה והחלון היה חלון הזזה ולוח המחוונים היה בסיסי. 

רנו 5 הישנה הייתה מכונית בת זמנה והאבזור שלה לא היה נחות משל מתחרותיה. 

בדגמים החשמליים החדשים הרנו 5 הדלתות האחוריות נעדרות כיסים או מחזיקי כוסות, אין ידיות אחיזה בניגוד לרנו 4 שם הם נמצאים. רנו 4 כוללת אפשרות לכיוון בלימה רגנרטיבית שאינה קיימת ברנו 5. רנו 5 היא רצה מהרנו 4 זה היה נכון במציאות אבל ההפרש היה קטן מאוד כאשר משווים את הרנו 5 בעלת 5 דלתות הישנה לרנו 4  הישנה.

רוב הבודקים אהבו את הרנו 5 למרות האבזור ומרווח הרגליים מאחור. זה כנראה בשל כך הדימיון בינה לבין רנו 5GT הישנה המוצלחת

נראה שגם כאן רנו מוכיחה את הסטיגמה על תעשיית הרכב הצרפתית שמעדיפה עיצוב על פונקציונליות.

בדרך כלל שמעבירים את ידית ההילוכים להגה זה כדי לפנות מקום על הרצפה לא למלא אותה בתאי אחסון (ראו איך ביונדאי עשו זאת באינסטר). לשני הרכבים יש תא מטען עמוק לרנו 4 יש גם תא מטען קדמי ואזורי אחסון בצדדי תא המטען. גלגל חלופי וערכת כלים הייתה שימוש טוב למקום האחסון במקון לאחסון של כבל הטעינה. ברנו 4 המגבה והידית היו מאוחסנים בתא המנוע ובגרסת הספארי הגלגל הרזרבי היה מאוחסן על מכסה המנוע.

המתחרות של רנו 5 ו-4 אינן נופלות מהן, במקום לייצר איזהו ייתרון בחרו בגימיקים עיצוביים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה