שניים סינים עמדו בצד הכביש... וזה יכול להיות גם שלושה או יותר ייתכן שתתקשו להבדיל ביניהם או שתהיה לכם תחושת דז'ה וו.
אני מתכוון לרכבים סינים. הסינים למדו לייצר רכבים חשמליים, את חלקם ניתן להגדיר כטובים, תמורה טובה למחיר אבל מעטים אם בכלל ניתן להגדיר כיצירתיים.
מה שקרה ברכב הוא גם מה שקרה עם האייפונים, הסינים חיקו את האייפון והצליחו לייצר טלפונים טובים. כאן הסינים חיקו את טסלה, אבל מתברר שרכב הוא מוצר מסובך יותר.
מה שאופייני לטסלה ידיות קופצות, הפעלה של מערכות מהמסך הפחתה רדיקלית של מספר המתגים ומלא טכנולוגיה ומערכות בטיחות נמצא ברכבים סיניים וככל שהרכב יוקרתי יותר ניתן למצוא בו יותר. אבל אליה וקוץ בה, בעוד שניתן למצוא סרטים של טסלה שנוסעת ללא התערבות של הנהג לא הייתי ממליץ לעשות זאת ברכב סיני (זה לא מומלץ גם שמדובר בטסלה).הטכנולוגיה הסינית טובה ככל שתהיה לא הגיע לרמה של טסלה ואלו שקרובות אליה ברמה כבר קרובות אליה במחיר ואז נשאלת השאלה האם עדיף המקור או החיקוי?
יש דבר שקרה לאייפון לאחר ג'ובס הוא החל לקחת תכונות ממתחרי אנדרואיד למשל גודל מסך מספר מצלמות ועוד. את זה אנחנו לא רואים בטסלה. טסלה שומרת על הדרך שלה אבל אין חובה ליצרניות הסיניות לעשות זאת, בייחוד לקחת את הדברים הלא טובים מטסלה.
יש לציין שלטסלה יש לה מגמה של פישוט: ללא לוח המחוונים, מיעוט פקדים, ידיות שטוחות ושמות שהם מספר או אות. זו מדיניות, אצל הסינים זה סתם חיקוי ללא שום הצדקה.
טסלה נוקטת במדיניות של צמצום מתגים גם בדברים שלא הייתם חושבים עליהם כמו פתיחת חלונות והדלקת פנסים. טסלה יכולה "אולי" להציע תחליף באחת ממערכות הפעלה הקוליות הטובות ביותר, לא כך הדבר ברכב סיני. ישנן מספר יצרניות סיניות כמו BYD שעדיין משאירות מספר מתגים כמו יצרניות אירופיות (אם כי היא סיגלה כסימן גימיק של מסך מסתובב שלא בטוח שתמיד תורם לשימושיות).
דוגמה טובה לכך היא דונפנג בוקס מכונית חשמלית שאמורה להיות במחיר של סופר מיני בנזין אירופית, יפנית או קוריאנית.
בסרטון הזה תוכלו להתרשם ממנה
יכול להיות שהשאלה הראשונה שתהיה לכם היא למה קוראים לה BOX?
אפשר להבין מדוע NISSAN CUBE נקראת ככה היא נראית כמו קובייה.
מקור ויקיפדיה
לעומתה הבוקס נראית כמו סמארט 3 מקדימה (זה לא דבר רע כי היא נבנתה בשיתוף עם מרצדס)
ומאחורה היא נראית כמו סוזוקי כלשהי. במקור היא נקראה 1 Nammi שלפי גוגל טרנסלייט פירושו סוכריות באיסלנדית, שם חמוד למכונית מיני שמשתווה לשמה של מכונית K חשמלית של ניסאן - סאקורה (פריחת הדובדבן).
לבוקס ישי ידיות קופצות סתם גימיק מטופש. הידית פחות נוחה ארגונומית ונראית חלשה יותר. הידית לא פוגעת משמעותית בגרר, במיוחד שהמראות הן הגורם העיקרי להגברת הגרר. נשאלת השאלה אם זו לא מכונית ספורט בשביל מה כל כך חשוב כמה שברירי אחוזים של גרר???
בין העומס של מתגים וריבוי אפשריות ההפעלה של יונדאי לבין העדר המתגים של טסלה יש דרך ביניים שלא רק רואים בחשמליות אירופיות אלא גם במכוניות חשמליות זולות סיניות.
תא כפפות כמגרה הוא גימיק יפה, לא בטוח לגבי שימושיותו כמגש עבודה. אם כבר מעתיקים למה לא תעתיקו את האחסון במכוניות K יפניות שם דחפו תא אחסון בכל חלל פנוי. כל כך הרבה אחסון ואפילו ניתן לעבור בין מושב הנהג למושב הנוסע הקדמי במקרה שחנו קרוב לדלת הנהג כיוון שאין אי ענק שמפריד בין המושבים.
הסאקורה שהזכרתי קודם וגם כתבתי עליה כאן, היא בעלת מרווח רגליים וראש מצוינים מקדימה ומאחורה למרות שהיא קצרה במספר מילימטרים מהבוקס. נכון זה בא על חשבון תא המטען המיניאטורי אבל ניתן להזיז קדימה את המושבים האחוריים לקבלת תא מטען סביר או לקפל מושב אחד להסעת שני נוסעים ומטען. ומה בבוקס? כמו במיני דולפין המושב האחורי אינו מחולק ומתקפל רק בשלמותו כלומר לא ניתן להסיע נוסע במושב האחורי וגם להרחיב את תא המטען. פגיעה חמורה בשימושיות.
אני לוקח שוב את ניסאן סאקורה כקנה מידה. השוואה ביניהם נראית שהבוקס עולה על הסאקורה במערכת ההנעה והחשמל, סוללה גדולה טווח ארוך ואפשרות לטעינה מהירה יותר. יש לזכור שהסאקורה היא מכונית עירונית והסוללה הקטנה לא מצריכה טעינה מהירה כל כך ומפחיתה את משקל הרכב. העובדה שהיא מיועדת לעיר שם הנסיעה מלווה בעצירות רבות אומרת שהיא גם תיטען מבלימה רגנרטיבית. לסאקורה יש גם נהיגה בדוושה אחת שעוזרת בנסיעה בעיר ולטעינה (איפה שכנראה גם הבוקס תבלה לעתים קרובות).נכון לבוקס יש יתרון בנפח מטען, אבל היתרון נעלם שזה בא על חשבון העדר נוסעים במושב האחורי שמרחיבים את תא המטען.
המבחן הפשוט ביותר הוא: אם אני נוסע ליפן או לסין ושוכר אחת מהן, כמה יהיה לי קל להפעיל אותה למרות שמערכת ההפעלה היא בשפה המקומית.
לסאקורה יש יתרון ברור כיוון שהיא בנויה כמו מכונית רגילה עם בקרים ופקדים עם סמלים אוניברסליים ופחות מסתמכת על מסך, יהיה לי קל יותר להפעילה מהבוקס, שכנראה תשקיע בה חמש דקות בחיפוש לחצן התנעה אם אינך יודע שאינו קיים.
אני מבין שמטען אלחוטי לטלפון הוא אביזר כנראה זול אבל אם הוא אינו כולל אפשרות לקיבוע הטלפון הוא למעשה יותר גימיק. נשאלת השאלה מה הוא עושה ברכב זול כיוון שרוב טלפונים בעולם לא תומכים בטעינה אלחוטית ואלו שכן הם יקרים. הוספת עוד שקעי USB הייתה עוזרת באותה מידה ואף יותר לטעינה.
ואם פתחתי ביצירתיות הנה הצעה, לכלול ברכב גלגל חלופי. תא המטען של בוקס הוא עמוק מספיק לגלגל מלא ובתא המנוע יש מקום לגלגל קומפקטי. ואולי פשוט תעתיקו מעצמכם. המכונית החשמליות העירוניות הזעירות הסיניות הן בעלות ספסל אחורי חצוי ובקרים יחד עם מסך גדול.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה